Deskohrátky - červen 2014

Deskohrátky - pravidelná soutěž pro milovníky deskových her, logických úloh a přemýšlení nad nimi. Zúčastnit se může každý bez ohledu na věk. Z došlých odpovědí členů i nečlenů Mensy losujeme každý měsíc výherce drobné deskové hry nebo jiné věcné ceny.

ČESKÁ DÁMA

Dámu asi není třeba dlouho představovat. Možná jste ji hráli, když jste byli malí. Možná ale nevíte, že hra dáma má mnoho variant - kromě české a mezinárodní je ruská, italská, checkers, fríská a další a každá má i tzv. žravou verzi. Vyhrát není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Můžete se o tom přesvědčit na mezinárodním turnaji Zlatá Praha, který v červnu probíhá (dle názvu v Praze), případně na jiném turnaji – viz stránky České federace Dámy (www.damweb.cz). Turnajová pravidla, se od těch, která možná znáte ze hry doma, liší. Ve velmi rozšířené domácí variantě lze totiž soupeři sebrat kámen, pokud nehraje podle pravidel, tedy pokud zapomene skákat. Na turnaji soupeře upozorníte a on musí provést tah dle pravidel, nebo vzdát hru. Ale pojďme si ukázat pravidla od začátku.

Dáma se hraje na desce 8x8 polí, používá se standardní šachovnice, ale kameny se pohybují jen po tmavých polích. Každý hráč má 12 kamenů (tedy 3 řady, domácí varianta se často hraje jen na 2). Kameny se táhne po diagonálách, vždy o jedno pole dopředu. Dokončí-li kámen tah na poslední řadě (bílý b8,d8,f8,h8, černý a1,c1,e1,g1), mění se v dámu. Dáma se pohybuje po diagonálách dopředu i dozadu. Kameny se skáče jen dopředu, dáma může skákat přes libovolný kámen na diagonále dopředu i dozadu a dokončit skok na kterémkoli poli za přeskočeným kamenem. Přes jeden kámen lze skákat jen jednou.

Skákání je povinné a figura po dokončení tahu nesmí mít další možnost skoku. Je-li více možností skákání, může si hráč vybrat bez ohledu na množství přeskočených kamenů soupeře. Opomenuté skákání se promlčuje dalším tahem soupeře. 

Dáma má při skákání vždy přednost před kamenem. Toto pravidlo je specifické pro Českou dámu, nevyskytuje se v žádné jiné variantě, kde dáma může popojít o libovolný počet polí.

Partii vyhrává hráč, jehož soupeř nemá tah podle pravidel, tzn. že nemá již žádné figury, nebo jsou jeho figury zablokovány, nebo se vzdal. Partie skončí nerozhodně dohodou hráčů, nebo když se vyskytne 3x stejná pozice.

 

První úloha:  

8
7
6
5
4
3
2
1
A B C D E F G H

Černý je na tahu. Pokud chce vyhrát, musí

a) blokovat kámen na A5 svým kamenem na C7 a proklouznout kamenem na B8 do dámy dřív, než se to povede bílému. 

b) jít na D6 a postavit se do opozice, tedy na stejný sloupec jako bílý kámen.

c) jít na B6 - bílý ho přeskočí, černý přeskočí bílého a bude stát ve sloupci D. Vznikla opozice a tu černý vyhraje, protože teď je na tahu bílý.

 

Druhá úloha: 

8
7
6
5
4
3
2
1
A B C D E F G H

Černý na tahu:

a) obětuje dva kameny (nejprve na G5 a pak na C7), aby si postavil trojskok ve sloupci C 

b) nemá šanci vyhrát a měl by partii vzdát 

c) má jediný tah, po kterém ho bílý neskočí 

d) má zajištěno vítězství půjde-li teď z C7 na D6

 

Třetí úloha:

8
7
6
5
4
3
2
1
A B C D E F G H

Bílý na tahu:

a) nemá šanci vyhrát, měl by vzdát partii 

b) musí jít nejdřív z E1 na D2 a pak kamenem z C1 proklouznout do dámy 

c) musí nechat černého udělat dámu na A1, pak jít z E1 na D2 a využít toho, že dáma má při skákání přednost. Nakonec bílý přeskočí dámu a další dva kameny. 

d) by měl jít z D4 na C5 a vyčkat, co na to černý.

 

Čtvrtá úloha:

8
7
6
5
4
3
2
1
A B C D E F G H

Kolik kamenů dokážete přeskočit? Napište počet a pak jejich pozice v pořadí, jak je přeskakujete.

 

Pátá úloha:
Začerněte některá políčka (alespoň 4, ale maximálně 8) tak, aby výsledná rovnice byla správná.

 

 

Přejeme příjemné luštění.

Úlohy připravuje Hana Kotinová a mezinárodní velmistr v duševních sportech David Kotin.

(Řešení zašleme účastníkům po skončení kola a zájemcům kdykoliv na vyžádání.)