Deskohrátky - srpen 2014

Vytisknout

Deskohrátky - pravidelná soutěž pro milovníky deskových her, logických úloh a přemýšlení nad nimi. Zúčastnit se může každý bez ohledu na věk. Z došlých odpovědí členů i nečlenů Mensy losujeme každý měsíc výherce drobné deskové hry nebo jiné věcné ceny.

HEADS AND TAILS (HLAVY A OCASY)

V tomto kole si představíme jednu zajímavou verzi piškvorek. Hraje se na desce 4x4 pole. Cílem je, jako ve všech piškvorkách, postavit řadu ze svých kamenů, rovnou či šikmou. Deska je malá, a tak k vítězství stačí 3 kameny v řadě. Občas se podaří vytvořit i 4 kameny v řadě, ale hráči se na tom musí předem domluvit, že toto bude také platit. My budeme dále hrát tak, že 4 v řadě neplatí. Každý tah se skládá ze dvou částí. Nejdříve je potřeba přetočit některý soupeřův kámen, tj. obrátit ho na opačnou stranu (kameny jsou oboustranné), a položit na pole sousedící v přímém směru s místem, kde kámen ležel a teprve potom je možno položit nový vlastní kámen na desku. Jen ten, kdo začíná, pouze položí kámen na desku, neboť nemá co přetočit. Řadu je samozřejmě potřeba udělat ve stejné barvě, tedy kdybyste to zkoušeli s korunovými a dvoukorunovými mincemi, musí být Vaše řada pouze z hlav nebo pouze z ocasů – odtud i název hry.

Příklad začátku partie:

 
Červený položí, modrý ho přetočí na oranžovou stranu (smí jen na pole označená X) a položí svůj. Červený přetočí na světle modrou a položí další svůj kámen ...

První úloha:  

 

Modrý vytvořil tmavomodrou trojici, protože se ale nejprve musí přetočit, červený ji může rozbít. Kam musí po přetočení položit červený, aby v dalším tahu neprohrál?

 

Druhá úloha: 

 

Modrý může přetočit jediný kámen. Kam by poté neměl dávat svůj?

 

Třetí úloha:

 

Červený na tahu vyhraje. Jak?

 

Čtvrtá úloha:

 

Největší chybou, kterou by modrý teď mohl udělat, je přetočit .... a umístit kámen ..... Červený přetočí kámen v horním levém rohu a dokončí trojici, která nepůjde přetočit.

 

Pátá úloha:

Na plotě je flek! Ze slova PLOT vytvořte slovo FLEK, a to tak, že vyměníte jedno písmeno, aby vzniklo nějaké jiné smysluplné slovo a potom opět, až vznikne FLEK. Zvládnete to na 5 výměn?

 

 

Přejeme příjemné luštění.

Úlohy připravuje Hana Kotinová a mezinárodní velmistr v duševních sportech David Kotin.

(Řešení zašleme účastníkům po skončení kola a zájemcům kdykoliv na vyžádání.)