Logo Mensy ČR

Dětská šifrovací liga - listopad 2012

Vytisknout

Pravidla

  • Dětská šifrovací liga je soutěž pro žáky základních škol (a ekvivalentních ročníků víceletých gymnázií).
  • Vždy na začátku měsíce tu najdete několik šifer.
  • Tyto šifry jsou na sobě vždy nezávislé.
  • Jsou obodovány podle obtížnosti a za jejich vyřešení můžete získat 10 bodů.
  • Pokud je ovšem vyřešíte do 14. dne v měsíci, pak získáte dvojnásobek.
  • Bodujeme případně i dílčí řešení. Své řešení můžete odesílat postupně.
  • V průběhu měsíce se mohou objevit k šifrám nápovědy.
  • Vaše body z jednotlivých kol se sčítají a soutěžíte s ostatními – do ligových výsledků se započítává posledních šest kol.
  • Kromě toho můžete v každém kole získat jednu z věcných cen.
  • V tomto kole bude odměněn 5. a 24. řešitel s alespoň třemi správnými šiframi a samozřejmě první řešitel s kompletními odpověďmi.
  • V každém kole se Vám pokusíme přiblížit nějaký typ šifrování.

Zadání 2012/11

ŠIFRY S KLÍČEM

 

V tajenkách tohoto kola najdete zajímavé informace o koních. Typem šifry jsou tentokrát šifry s klíčem. Jak se s klíčem pracuje? Písmena klíče očíslujeme podle pořadí písmen v abecedě. Má-li klíč 5 písmen, použijeme čísla 1 – 5. Např. je-li klíčem slovo ŠIFRA bude klíč 53241, protože seřazeno podle abecedy je to AFIRŠ, klíč KONICEK bude převeden na čísla na 4763125 a klíč JETOLEHKE bude 519872463.

Napíšeme si text, který chceme zašifrovat a pod něj napíšeme tento na čísla převedený klíč. Při zašifrování pak přičítáme příslušný počet písmen, takže ze slova MENSA při použití klíče ŠIFRA vznikne RHPWB. (M+5=S, …, A+1=B). Klíč opakujeme stále za sebou. Při luštění příslušný počet písmen naopak odčítáme. 

 

Jinou možností je použití tabulky Vigenére. V prvním sloupci hledáme při zašifrování písmena textu, v prvním řádku písmena klíče. Zašifrovaný text je pak na průsečíku daného řádku a sloupce. Funguje to vlastně stejně, jako když klíč převedeme na čísla podle pořadí v anglické abecedě. Ta má 26 písmen, takže používáme čísla 1-26, např. ŠIFRA -> 19 9 6 18 1).

Použité klíče: PONY, TEPLOKREVNIK, APPALOOSA, 9 5 6 8 3 1 7 10 2 4, 2 5 1 6 3 8 9 7 4

Které tajence patří který klíč, na to musíte přijít sami. 

 

1.   (1 bod)

LVVGNXUDVQVTGGJTBNBGDKVFZJDWLDQPSKYUJYWFIEOSLWLAVEIKLK

Nápověda: Klíč se používá i ve hře Bang!

 

2.   (2 body)

RSKHRSHXFSMJTPBMPLKRNSYCRMLL

Nápověda: Čti čehý, ne hot.

 

 

3.  (2 body)

WRGXKDIVOWBDJSSAMCIDTRLIFFOXCORWQAFFSLRKPPDIBRTSSDAQRWSBKT
SFJDSQPLXMSYFBFPLZVF 

Nápověda: Než klíč očísluješ, přečti ho pozpátku. 

 

4.  (2,5 bodu)

YZCMUBCGEJPXJCSLERBHTDYNDRSHQASQWXQSYCOlUCC

Nápověda: Klíč je ten nejkratší a způsob Vigenere.

 

5.  (2,5 bodu)

MTOKMAXBDXJEGYQJTELNWKOURKSDWPASIVLX 

 

Přejeme pěkné luštění.

Uvítáme Vaše názory a komentáře – napište nám na sifrovani@mensa.cz